
Du kan få information och anmäla dig till våra resor på våra månadsmöten eller ringa:
Ulla Zell 070-614 25 34 [email protected]
Sven-Göran Svensson 070-351 01 72 [email protected]
Elisabeth Kotka 073-031 57 10 [email protected]

Varje år gör SPF Seniorerna i Tibro resor till intressanta mål i glada vänners sällskap. Resorna kan vara både inom och utom Sverige. Välkomna!

Du kan få information och anmäla dig till våra resor på våra månadsmöten eller ringa:
Ulla Zell 070-614 25 34 [email protected]
Sven-Göran Svensson 070-351 01 72 [email protected]
Elisabeth Kotka 073-031 57 10 [email protected]
4 juni Änglagårdsbygden
Vi var 47 st Spf:are som inväntade en spännande dag tillsammans med busschaufför och en lokal guide som skulle informera oss på de olika platser där filmerna om Änglagård filmats. Det var framför allt i orterna Liared och Blidsberg och Böne som miljöerna har inhämtas från till det fiktiva samhället Yxared.
Vi mötte vår guide i Ulricehamn och fortsatte till Källebacka Cafè där vi fick en efterlängtad kopp kaffe med en god smörgås. På Källebacka Säteri fick vi guidning av ägaren Lars-Erik Josefsson om husets historia fram till nutid. Sen fortsatte vi till St. Stegerhult i Liared där en dam vid namn Gerda Stomberg bodde som blev starten på filmerna Änglagård.
Sen blev det lunch på Årås Säteri & Trädgårdar i den gamla kvarnen. Efter den goda lunchen fortsatte vi till lanthandel i Vistorp för att live få se hur miljön i en handel från änglagårdstiden såg ut.
Nu kände vi oss nöjda och avslutade resan med kaffe och kladdkaka med grädde.

Följ med på en musikresa med Lilla Bandet där vi besöker Rörstrands museum i Lidköping och trakterna kring Kinnekulle. Med Lilla Bandet i bussen blir det underhållning och allsång. Johan håller i bussratten och Ulrika i mikrofonen.
Avresa: Tibro Busstation 08:30
Pris: 1 290:-/person vid minst 40 deltagare
I priset ingår: Bussresa, kaffe, kaka och sockerkringla, lunch inkl. loka/lättöl och kaffe och kaka, guidning Österplana, entré och guidning Rörstrand, guidning, reseledarservice och musikunderhållning med Lilla Bandet.
Anmälan: senast den 30/6
till Svennis 070-351 01 72 eller [email protected]

Tidigare under året:

SPF ordnade en hockeyresa till Jönköping med stopp på A 6-shoppingcenter för lunch. Det var en full buss med hockeyentusiaster till Jönköping och Husqvarna Garden för att se matchen mellan HV och Frölunda. Nästan alla i bussen hade sitt eget favoritlag och det fanns många olika supporterhalsdukar.
En del av oss besökte arenan för första gången och det kändes lite pirr när man satt på läktaren och tittade neråt. Det blev en rafflande match med hög volym, eftersom vi hade platser precis under Sektion 84 - Frölunda hejarklack - men häftigt var det!
Resultatet? Matchen slutade 1-5 till Frölunda, så en hel del i bussen på hemvägen var mycket nöjda, en del mindre nöjda, men visst var det en bra resa?!

Tibro SPF anordnade en resa till Falkenbergsrevyn och med på resan var även medlemmar från Skaraborgsdistriktet. Vi stannade till i Isaberg med möjlighet till fika i det vackra vårvädret.
Efter en god lunch på hotell Ocean, som ligger alldeles nere vid stranden med vacker utsikt över havet, vi bänkade oss för revyn "Högt Spel" . Revyartisterna bjöd på en fantastisk underhållning med mycket skratt, sång och musik. En av artisterna, Bertil Schoug, visade sin skicklighet på ett flertal instrument.
Med ett leende på läpparna satte vi oss i bussen för att åka till Ullared. Innan bussen for iväg hoppade Bertil Schoug in i bussen för att hälsa på oss, men han kunde tyvärr inte följa med till Ullared, där vi skulle övernatta på hotell. Under kvällen åt vi en god buffé och vi fick även tid till god gemenskap.
Innan vi följande dag begav oss hemåt hade vi möjlighet till några timmars shopping på varuhuset Gekås. Känslan på hemresan var att vi hade haft en resa med roliga upplevelser, god mat, gemenskap och förhoppningsvis några bra inköp.
Ett plus i kanten var det vackra vårvädret!
Läs hela programmet här: 2026-falkenbergsrevyn-och-ullared.pdf

Bussen var fylld av passagerare från SPF som hoppades på en trevlig tur. Lite från Skara, Skövde, Tibro och Hjo Första stoppet hade vi i Isaberg med en kaffepaus, därefter så gick vägen till Ängelholm och en båttur på Rönne-ån. Båtturen avslutades på en lunchresturang vid hamnen. Sen blev det ett besök på Kullens fyr och därefter hotellet i Helsingborg för 2 dygn.
Dag 2 ägnades åt Danmark med buss över/under vattnet för att titta på Köpenhamn tillsammans med vår guide Lennart som var med oss hela dagen. Denne guide var något alldeles extra och alla på bussen trivdes med allt under denna dag.
Vi såg många sevärda byggnader och vi såg den konstgjorda halvön som är Köpenhamns badparadis. Sen blev det lunch på Röde Port i Bakken, som är en park med lite karuseller med mycket natur. Sedan gick färden till Grundtvigs Kyrka. Den var en ovanlig kyrka! Sen färdades vi utmed den lokala kustvägen upp till Helsingör och färjan över till Helsingborg och hotellet.
Dag 3 var det dags att färdas hemåt med stopp vid Slöinge och Bärte-museum med allt inom jordbruk från 1900-talet och framåt. Sen blev det en god lunch i Borås, och sedan på vägen hem så stannade vi hos Uno`s Djur i Bredared. Denne Uno Axelsson täljde och sågade ut figurer, varav en jättesnigel i trä har stått utställd i FN-huset i New York Sen så tror jag alla ville hem till sitt kära hem och känna hur gôtt en kan ligga i sin säng.
__________________________________________________________________________________________________________
Söndagen den 16 mars gav sig ca 40 förväntansfulla resenärer från Spf i Tibro ut på en resa till Vingåker för att se föreställningen ”Länge Leve 80-talet. Under resan dit stannade vi till i Läppe vid Hjälmargården där vi blev serverade en mycket god söndags lunch. Gården ligger med en fantastisk utsikt över Hjälmaren.



Lördagen den 7 juni gav sig ett 40-tal resenärer från SPF Tibro på en resa till Scandinavium i Göteborg för att se musicalen "Änglagård". Vi stannade till för lunch i Alingsås på restaurang Sjöö vid sjön Gerdsken.
Tillsammans med 12 000 andra fick vi se musicalen "Änglagård" som baserar sig på filmen med samma namn från 1992. I några av huvudrollerna fanns Tommy Körberg som den godmodige Gottfrid och Helen Sjöholm som Rut. Musicalen är lätt att älska. Temat är rädslan för främlingar, som beter sig annorlunda och vår fallenhet att tro att just våra egenheter är normen. Den sortens konflikter tappar aldrig aktualitet.
Efter 3 timmars underhållning av humor, allvar och fantastisk sång och musik, återvände vi till Tibro. Vilken dag vi haft - även vädret var med oss!
12/8 & 19/8 Resa 80+
Den 12 aug äntrade 50 glada pensionärer bussen för att åka till ett hemligt resmål. Redan innan påstigning blev det gissningar om vart vi skulle åka, men ingen gissade rätt.
Uno Svensson från SPF hälsade välkomna på bussen och berättade vilka som arrangerade utflykten och vilka sponsorer vi lyckats få till att betala resan.
Efter ca 40 min anlände vi till resmålet, Tidaholm. Vår guide, Per Wahlström, gick på och började guida oss genom Tidaholm. På ett humoristiskt sätt berättade han stadens historia, samtidigt som han blandade fakta med historier om ”kända tidaholmare”.
Vi fick bl.a. se och höra om Dockhuset, Kullö Elverk och Kvarn, Stadens Elverk, Tidaholms bruk, Smedstugorna som flyttades till ön 1955, Hellidens slott, Gamla Torget, Basarlängan, ”Biblo”, Vulkan Tändsticksfabrik, gatunamnens tillkomst o.s.v.
Färden fortsatte till ”4-an huset” där vi drack kaffe, åt smörgås och kaka. Samtidig underhöll Peder Sweder med musik blandat med historier. Även Per W. berättade om Lage i Litteråsen och många andra ”Tidaholmare”.
Glada och nöjda vände vi åter mot Tibro efter en uppskattad utflykt där vi fick veta mycket om Tidaholm. 
Den 19 aug blev det en repris på den första resan med ytterligare en fullsatt buss. Denna gång välkomnade Eva-Maj Johansson från PRO resenärerna på bussen.
Resan blev i stort sett likartad som den första resan, dock med den skillnaden att Bo Frid underhöll med många kända låtar tidigare framförda av Lasse Berghagen, Ted Gärdestad, Per Myrberg, Gösta Linderholm.
Per W. berättade ingående om Tidaholmsbilarnas tillkomst och fall. Den kände smeden Johannes Lindström son Gottfrid åkte till Amerika och var där 7 år och lärde sig att göra bilar. 1902 och 1903 fick man fram de första bilarna, Tor 1 och Tor 2. När Gustav V beställde en bil 1907, blev det fart på tillverkningen och man producerade tot. 1450 bilar i Tidaholm. Tyvärr så satte” Kreugerkrachen” Tidaholms bruk i ett prekärt läge. Då såg Markus Wallenberg sin chans att ta över bruket (1933) och lägga ner en konkurrent till Scania.
Än en gång fyllde vi bussen med 50 nöjda pensionärer för hemfärd till Tibro. Denna gång gick färden över Fröjered- Fridene-Värsås hem.

Vi startade i Tibro med chaufför Susanne från Bengt's resor och stannade i Askersund för en bensträckare!.
Vi ankom Örebro hamn och gick ombord på båten M/S Gustav Lagerbjelke för en tur på Hjälmaren och intaga räkor med tillbehör under båtturen. Vi umgicks på båten och bekantade oss samt lite allsång. Enligt Spf-medlemmarna så var räkorna verkligen goda och mycket färska!

Sedan när vi återkom till Wadköping så fick vi en stund över att promenera i Wadköping och stadsparken med en liten fika eller glass i det fina vädret. När klockan var slagen så samlades vi och påbörjade hemresan.

En fullastad buss från Tibro SPF begav sig till Vingåker för att se showen ”Länge leve radion – 100 år”. Under resan stannade vi till för lunch på Hjälmaregården och shopping på bl a Vingåkers Factory, Scorett och Kandys. Det blev en hel del inköp, innan vi kom fram till Vingåkers Folkets Park.
Där bjöds vi på en härlig show med sång, musik och humor blandat med fakta. Den tog oss med genom tidernas alla decennier från det att radion sände sina första ljudvågor över Sverige 1925 till dagens digitala värld. Det blev en blandning av kända radioprogram och radioprofiler, nostalgiska ögonblick och fakta om radion och dess påverkan på samhället. I pausen kunde man bl a avnjuta kaffe och ”radiokakan”.
Så var det dags igen för SPFs årliga adventsresa och även denna gång gick resan till Stockholm och vidare med färjan Birka Gotland.
Som vanligt bjöds vi på en otrolig konsert i Blå Hallen. med bl a Stockholm Singers och Storkyrkans Kammarkör. Även Balettakademien medverkade och Jonas Lundblad lät den mäktiga orgeln ljuda i ett orgelsolo.
Väl ombord fick vi avnjuta ett välsmakande julbord. Under kvällen gavs det möjlighet till diverse underhållning, dans och härlig gemenskap. Det blev en mycket lyckade kväll. Och följande dag , efter frukost och shopping på Taxfree mm, var det dags att stiga på bussen och vända hemåt.
Röster från deltagarna:
🎅Vi hade så roligt på båten och maten var jättegod!
🤶Massor med bra musik och underhållning!
🎅... och så mycket vi dansade!
Läs hela programmet här: 2025-spf-tibro-birka-advent.pdf
_____________________________________________________________________________________________________